menu

Heeft u een klacht?

Jeugdbescherming wil het leven van kinderen die onveilig opgroeien en die met hun gezin bij ons aangemeld zijn, positief beïnvloeden. De begeleiding van Jeugdbescherming richt zich op het wegnemen van de oorzaken van onveiligheid van kinderen. Wij zorgen voor een leefsituatie waarin kinderen veilig kunnen opgroeien.

Medewerkers van Jeugdbescherming willen u zo goed mogelijk van dienst zijn. Toch kan het voorkomen dat u ergens ontevreden over bent. Cliënten, maar ook andere direct betrokkenen, die het niet eens zijn met de begeleiding van Jeugdbescherming, kunnen een klacht indienen. Dit kunnen bijvoorbeeld de (stief)ouders of voogd van de cliënt zijn of een andere volwassene die (samen met de ouder) het kind verzorgt, opvoedt of het gezag uitoefent.

Algemene informatie

download_icon_largeBrochure klachtbehandeling Jeugdbescherming Regio Amsterdam

(N.B. u kunt deze brochure printen per pagina, of in boekvorm. Kies in het laatste geval de juiste instelling op uw printer)

download_icon_largeKlachtenreglement Jeugdbescherming Regio Amsterdam

Als u ontevreden bent over hoe een medewerker van Jeugdbescherming zich tegenover u heeft gedragen of als u vindt dat er een fout is gemaakt, dan zijn dit de drie stappen:

1. Gesprek met gezinsmanager
Bespreek uw klacht eerst met de gezinsmanager van Jeugdbescherming en probeer samen een oplossing te vinden.

2. Bemiddelingsgesprek met gezinsmanager en leidinggevende
Als dit niet lukt of als de klacht volgens u te ernstig is, dan kunt u de klacht melden bij de leidinggevende van de gezinsmanager en vragen om een bemiddelingsgesprek. Het bemiddelingsgesprek vindt na aanvraag plaats binnen zes weken.

Wilt u een bemiddelingsgesprek met de gezinsmanager en zijn/haar leidinggevende, dan kunt u dit schriftelijk melden. Dat kan per mail via klacht@jeugdbescherming.nl, of via het digitale formulier.  U kunt ook een brief sturen naar:

Klachten Jeugdbescherming Regio Amsterdam
Postbus 69168
1060 CG Amsterdam
klacht@jeugdbescherming.nl
06 83 16 54 06

3. Onafhankelijke klachtencommissie
Als het bemiddelingsgesprek niet tot een oplossing leidt, of u wilt direct naar de klachtencommissie, kunt u een officiële klacht indienen bij de onafhankelijke klachtencommissie van Jeugdbescherming. Dit doet u door het klachtenformulier (pdf) gebruiken. U kunt ook het digitale formulier invullen. Uw klacht voor de onafhankelijke klachtencommissie kunt u sturen naar:

Klachtencommissie Jeugdbescherming Regio Amsterdam
Postbus 69168
1060 CG Amsterdam
klachtencommissie@jeugdbescherming.nl
06 53 94 87 57

Niet tevreden met de uitspraak?

Als u het niet eens bent met de uitspraak van de onafhankelijke klachtencommissie of de reactie die het bestuur van Jeugdbescherming hierop geeft, kunt u contact opnemen met:

Gemeentelijke Ombudsmanlogo-gemeentelijke-ombudsman – 020 625 99 99
(dit geldt als u in één van de volgende gemeenten woont: Almere, Amsterdam, Diemen, Landsmeer, Waterland, Weesp en Zaanstad)
of
Nationale Ombudsman – 0800 335 55 55 (gratis)
(als u in een andere gemeente woont dan hierboven vermeld)

De ombudsman kan uw klacht opnieuw bekijken en eventueel een onderzoek instellen.

Hulp en ondersteuning

AKJ-Logo-2016_RBG_WEB

Alle (pleeg)kinderen, jongeren, (pleeg- of groot) ouders en verzorgers die te maken hebben met de jeugdhulp, hebben recht op een onafhankelijke vertrouwenspersoon. U kunt daarvoor terecht bij het AKJ – vertrouwenspersonen in de jeugdhulp. Ondersteuning door de vertrouwenspersoon van het AKJ is gratis. Het AKJ is een zelfstandige stichting. Hij of zij informeert u over uw rechten en geeft advies. Ook kan de vertrouwenspersoon u ondersteunen bij het opstellen van een klachtbrief en bij een gesprek met Jeugdbescherming. Vertrouwenspersonen zijn niet in dienst bij Jeugdbescherming Regio Amsterdam.

Bel naar 088 555 10 00 of mail naar info@akj.nl of chat met een vertrouwenspersoon via de website akj.nl. De chat is open van maandag t/m donderdag van 16.00-20.00 uur en op vrijdag van 15.00-17.00 uur.

 

 

 

 

Volg ons ook op social media