menu

Heb je een klacht?

Ben je ontevreden over Jeugdbescherming? Heb je een klacht over de manier waarop wij werken? Ben je ontevreden over hoe een medewerker van Jeugdbescherming zich tegenover je heeft gedragen of vind je dat er een fout is gemaakt? Dan zijn er drie stappen die je kunt zetten. Lees ook onderstaand folders van Jeugdbescherming.

download_icon_largeBrochure klachtbehandeling Jeugdbescherming Regio Amsterdam

download_icon_largeKlachtenreglement Jeugdbescherming Regio Amsterdam


1. Gesprek met de gezinsmanager

Eerst probeert je gezinsmanager samen met jou en je ouders je klacht te bespreken en op te lossen.


2. Bemiddelingsgesprek met de gezinsmanager en teammanager

Als dit niet lukt of als de klacht volgens jou te ernstig is, dan kun je de klacht melden bij de leidinggevende van je gezinsmanager en vragen om een gesprek.

Wil je een gesprek met je gezinsmanager en zijn/haar leidinggevende, dan kun je dat bij hen aangeven, een e-mail sturen naar klacht@jeugdbescherming.nl of een brief sturen naar:

Klachten Jeugdbescherming Regio Amsterdam
Postbus 69168
1060 CG Amsterdam
klacht@jeugdbescherming.nl
06 83 16 54 06


3. Onafhankelijke klachtencommissie

Als ook dit niet tot een oplossing leidt, of je wilt direct naar de klachtencommissie, kun je een officiële klacht indienen bij de onafhankelijke klachtencommissie van Jeugdbescherming. Hiervoor kun je het klachtenformulier uitprinten en gebruiken. Je kunt het klachtenformulier ook digitaal invullen.

Je klacht voor de onafhankelijke klachtencommissie kun je sturen naar: 

Klachtencommissie Jeugdbescherming Regio Amsterdam
Postbus 69168
1060 CG Amsterdam
klachtencommissie@jeugdbescherming.nl
06 53 94 87 57


Niet tevreden?

Als je het niet eens bent met de uitspraak van de onafhankelijke klachtencommissie of de reactie die de directie van Jeugdbescherming hierop geeft, kun je contact opnemen met de Gemeentelijke Ombudsman (als je woont in: Almere, Amsterdam, Diemen, Landsmeer, Waterland, Weesp en Zaanstad) of Nationale Ombudsman (als je in een andere gemeente woont). Die kan je klacht opnieuw bekijken en eventueel een onderzoek instellen.

Gemeentelijke Ombudsmanlogo-gemeentelijke-ombudsman – 020 625 99 99

of

Nationale Ombudsman – 0800 335 55 55 (gratis)

 

Hulp en ondersteuning

AKJ-Logo-2016_RBG_WEB

Alle (pleeg)kinderen, jongeren, (pleeg- of groot) ouders en verzorgers die te maken hebben met de jeugdhulp, hebben recht op een onafhankelijke vertrouwenspersoon. Je kunt daarvoor terecht bij het AKJ – vertrouwenspersonen in de jeugdhulp. Ondersteuning door de vertrouwenspersoon van het AKJ is gratis. Het AKJ is een zelfstandige stichting. Hij of zij informeert je over je rechten en geeft advies. Ook kan de vertrouwenspersoon je ondersteunen bij het opstellen van een klachtbrief en bij een gesprek met Jeugdbescherming. Vertrouwenspersonen zijn niet in dienst bij Jeugdbescherming Regio Amsterdam.

Bel naar 088 555 10 00 of mail naar info@akj.nl of chat met een vertrouwenspersoon via de website akj.nl. De chat is open van maandag t/m donderdag van 16.00-20.00 uur en op vrijdag van 15.00-17.00 uur.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Volg ons ook op social media